آخرین مطالب
شیوه های زیر برای ایجاد انگیزه و عادت به مطالعه و کتابخوانی به خانواده ها پیشنهاد می شود:   1- استفاده از شیوه الگویی
ایجاد انگیزه در دانش آموزان چه تاثیری روی یادگیری و رفتار آنها دارد؟ 1- انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص
نقش تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزانازآن جا كه تحصيلات والدين مي تواند نقش مهمي در امر تربيت فرزندان داشته باشند و ...
تغذیه مناسب برای دانش آموزان به مطالعه و یادگیری بهتر کمک می کند و مهم ترین وعده ی غذایی برای دانش آموزان صبحانه است. صبحانه ...
حسادت و چگونگی آن در کودکان حسادت فی نفسه صفت ناپسندی است که چنانچه گریبانگیر فردی شود، او را در تمام عمر از نظر روانی ناراحت
علت های حواسپرتی دانش آموزان و راه های افزایش دقت حواسپرتی دانش آموزان سه منشاء دارد که به شرح زیر است: 1- حواس‌پرتي دروني و
  چه عواملی سبب پرخاشگری کودکان می شود؟   عوامل ژنتیکی
معرفی روش های مفید برای یادگیری بهتر دانش آموزان
زمان دقیق مطالعه واقعیت این است كه هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد ؛ یعنی دقیقا نمی توان مشخص كرد كه در
فواید 10 سبزی پرمصرف: 1- شوید شوید برای سلامتی ما فواید زیادی دارد. از خواص سبزی شوید می توان به کاهش اسپاسم‌های عضلانی کمر

خبر

«تکالیف شب» دانش آموزان حذف نشده است

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل ازخبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی صبح امروز در مدرسه دخترانه یاس نبی برگزار شد.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم به اهمیت پژوهش و ویژگی‌های پژوهشگر اشاره کرد و گفت: خوب شنیدن، خوب مشاهده کردن، تعقل کردن و خردورزی از جمله ویژگی‌های پژوهشگر است؛ تقلید بی چون و چرا نمی‌تواند کمک کند که انسان در مسیر پژوهش قرار گیرد و در کتاب الهی به این موضوع اشاره شده است.

وی ادامه داد: امسال به درستی به دانش‌‌آموزان دوره دبستان در پژوهش توجه شده است و به درستی یکی از بهترین جلوه‌های خلاقیت یعنی داستان نویسی در هفته پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

حکیم‌زاده افزود: اولین جلوه‌های خلاقانه در کودکان که ذهن آنها را پرورش می‌دهد، داستان نویسی است؛ این دانش‌‌آموزان برگزیدگان برنامه عید و داستان هستند که امسال به جای تکلیف نوروزی، به نوشتن و خواندن داستان پرداختند.

وی با تاکید بر اینکه در قرآن نیز داستان یکی از بهترین بسترهای انتقال آموزه‌های دینی است، گفت: علاوه بر این در معاونت آموزش ابتدایی به دلیل اهمیت یادگیری، طرح یادگیری از طریق بازی را به صورت آزمایشی در 10 استان کشور اجرا می‌کنیم که مفاهیم پیچیده علمی از طریق فعالیت‌های عملی، بازی و دست‌ورزی، منتقل می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به طرح تکالیف مهارت محور در راستای پرورش خلاقیت محور اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص اشتباه برداشت شده است؛ ما چیزی به اسم حذف تکالیف نداریم بلکه جایگزین مهارت‌های تکالیف محور به جای مشق شب داریم.

وی توضیح داد: سالهای سال است که بچه‌ها رونویسی می‌کنند اما یاد نگرفتند که نظر، احساس و فکر خود را بنویسند این یعنی مهارت نوشتن را ندارند؛ ما رونویسی زیاد کردیم اما مهارت نوشتاری نداریم؛ در طرح تکالیف مهارت‌محور خواستیم به سمت مهارت‌های خواندن و نوشتن حرکت کنیم یعنی امروز افراد یک مهارت ساده مانند گرفتن اندازه یک پرده را بلد نیستند اما این مهارت‌ها را بچه‌ها باید از طریق دست ورزی و مهارت یاد بگیرند امیدوارم زمینه پژوهش محوری نیز فراهم شود.

حکیم‌زاده به طرح جابربن حیان اضافه کرد: این طرح بارقه‌های امید را در دل ما زنده نگه می‌دارد که اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری قطعا دست یافتنی است زیرا بسترهایی فراهم شده است که دانش‌‌آموز از پیش‌دبستانی شروع می کند و از سمت حافظه محوری به خلاقیت محوری و تولید دانش برود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی آغاز شد

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چهارمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی با حضور و معرفی 1300 اسباب‌بازی آغاز شد.

مراسم افتتاح این جشنواره با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حال برگزاری است.

در سالن 2 هزار متری این نمایشگاه و برای نخستین بار 80 تولیدکننده به معرفی تولیدات خود به متخصصان می‌پردازند؛ همچنین معرفی و بررسی این محصولات و حضور کارشناسان سبب خواهد شد تا چالش‌های پیش روی صنعت واکاوی و بازشناسی شود.

سالن 3 هزار متری مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در فضایی 500 متری و در قالب یک فروشگاه متمرکز به عرضه‌ محصولاتی از فروشندگان مختلف می‌پردازد.

6 فضای 100 متری در اختیار نهادها، انجمن‌ها و تولیدکنندگان است که قرار است با استقرار مربیان و مشاوران خود فضایی جذاب را برای بازی‌های حرکتی فراهم آورند.

برای نخستین بار فضایی برای بازی بزرگسالان نیز در این نمایشگاه تعبیه شده است؛ کمیته‌ علمی این جشنواره نیز با برگزاری یک همایش، 4 نشست و 5 کارگاه به بررسی چالش‌های این صنعت می‌پردازد. ‌

داوران این جشنواره پس از بررسی آثار در سه بخش ایده بازار، اسباب‌بازی‌های ثبت شده و اسباب‌بازی‌های دارای مجوز تولید، جوایز برگزیدگان را روز 30 آبان اهدا خواهند کرد؛ مانند سال گذشته دفتر فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز جایزه‌ای را با عنوان جایزه فناوری به سه برگزیده اعطا می‌کند.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی همه روزه از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

اجباری برای حضور دانش آموزان در برنامه روزهای پنج شنبه و جمعه مدارس نیست

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره «برگزاری کلاس‌های تقویتی در پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها»، اظهار کرد: کلاس‌هایی که در روزهای پنج‌شنبه و احیاناً جمعه در مدارس برگزار می‌شود، اجباری نیست.

وی ادامه داد: ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس مشخص است و ساعات درسی رسمی در روزهای موظف مدارس برگزار می‌شود.

حکیم‌زاده اضافه کرد: اگر موردی باشد که دانش‌آموزان مجبورند که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدرسه بروند و حتی خانواده‌ها به اجبار برای حضور دانش‌آموزان در این روزها در مدرسه، هزینه بدهند، پیگیری می‌کنیم.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون تمدید شد

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره که از 26 آبان آغاز به کار کرده است، علاوه بر نمایش بیش از 1300 کالای تولیدی، این امکان را فراهم آورده است تا والدین و مربیان در کنار خردسالان و کودکان بازی‌های مشارکتی را تمرین کنند.

بر این اساس در بخش ترویجی این جشنواره‌، بیش از 30 نهاد دولتی و غیردولتی حضور دارند که امکان بازی فردی و گروهی مخاطبان کودک و نوجوان را فراهم آورده‌اند. حموله با تاکید بر این خدمات عنوان کرد: «با توجه به این‌که بخشی از خدمات ارائه شده تکیه بر حضور و مشارکت والدین در کنار فرزندان دارد و مشاوران حاضر در جشنواره به آموزش نکاتی درباره‌ی بازی و اسباب‌بازی به آنان می‌پردازند، ‌این امکان فراهم آمد تا جشنواره در روزهای پنج‌شنبه و جمعه تمدید شود.»

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون تاکید کرد: «در روزهای پنج‌شنبه و جمعه خانواده‌ها، علاقه‌مندان و متخصصان می‌توانند ضمن حضور در بخش ترویجی و استفاده از بازی‌های حرکتی – مهارتی با حضور در بخش تخصصی جشنواره در جریان فعالیت‌های بیش از 80 تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی در یک سال اخیر قرار بگیرند.»

بر اساس این گزارش تغییری در زمان برگزاری آیین اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره پیش نیامده و آن برنامه همچنان روز چهارشنبه 30 آبان ساعت 15 تا 17 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار خواهد شد.

گفتنی است جشنواره اسباب‌بازی همه روزه از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان علاقه‌مندان است.

منبع دریافت این مطلب : پایگاه خبری کودک و نوجوان

احیای سازمان سمپاد تا سال آینده

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با اشاره به تصویب کامل اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت که خوش بین هستیم سال بعد سازمان سمپاد احیا شود.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری ایسنا،  فاطمه مهاجرانی  درباره احیای  سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان  اظهار کرد: بخشی از اساسنامه سازمان قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک تصویب شده بود و مابقی نیز در جلسه 20 مهر ماه به تصویب رسید و به این ترتیب در دوجلسه اساسنامه سازمان سمپاد به طور کامل تصویب شد و به این معناست که سازمان سمپاد احیا خواهد شد.

وی افزود: اکنون منتظر طی روند ابلاغ اساسنامه هستیم که باید از سوی رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش و از سوی وزیر به ما انجام شود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان  با اشاره به اینکه اعضای حقوقی هیئت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مشخص هستند، گفت: باید اعضای حقیقی هیئت امنا نیز مشخص شوند و حکم‌شان توسط وزیر آموزش و پرورش امضاء شود تا اولین جلسه هیئت امنا را تشکیل دهیم.

مهاجرانیادامه داد: بالطبع با احیای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان می‌توانیم شاهد کیفیت بهتری در مدارس تیزهوشان باشیم.

وی دربارهمدارس تیزهوشانیکه بههیئت امناییتبدیل شدند نیز گفت: در تابستان مصوبه‌ای را در شورای عالی آموزش و پرورش دال بر هیئت امنایی شدن مدارس سمپاد دوره اول داشتیم که با تدبیر وزیر عبارت " هیئت امنایی بشوند" به عبارت " می‌توانند هیئت امنایی باشند" تغییر کرد و الزام برای هیئت امنایی شدن همه مدارس برداشته شد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: با رویکرد جدید که اساسنامه سازمان هم تصویب شده می‌توانیم روی مدیریت و نظارت بر مدارس، کیفیت بخشی و تقویت نیروی انسانی که از اساسی‌ترین چالش‌های ماست بهتر کار کنیم.

مهاجرانیدرباره زمان تبدیلمرکز سمپادبه سازمان نیز گفت: خوش بین هستیم که سال بعد سازمان سمپاد احیا شود.

منبع دریافت این مطلب :خبرگزاری ایسنا

دستورالعمل جدید آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون های آزمایشی در مدارس

به گزارش سایه خورشید بدرخورشید بدر، به نقل ازخبرگزاری ایسنا، محمد بطحایی در حاشیه مراسم رونمایی از توانمندسازی والدین کارکنان و دانش آموزان درباره حذف کتاب های کمک آموزشی و آزمون‌ها در دوره متوسطه دوم گفت: تا زمانیکه کنکور به همین شکل برگزار شود نمی‌توانیم بگوییم بچه‌ها به کلاسهای آموزشی نروند و نمی‌توانیم مطالبات دانش‌آموزان و خانواده‌ها را پاسخگو باشیم و بگوییم که در خانه و مدرسه دانش آموزان از کتاب های کمک آموزشی استفاده نکنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برخی از موسسات از گذشته مجوزهایی را در این زمینه دریافت کرده‌اند که این مجوزها باید مجددا در راستای سیاست‌های جدید آموزش و پرورش تغییر کند.

به گفته وی در هفته آینده دستورالعمل جدیدی به منظور استفاده ازکتاب‌های کمک آموزشی و آزمونهای آزمایشی که در مدارس برگزار می شود برای استان ها و مدارس ارسال خواهد شد و ملاک برخورد با موسسات همین دستور العمل است.

بطحائی افزود: در این زمینه بررسی‌های حقوقی انجام شده و همه مجوزهایی که تا پیش از این موسسات از آموزش و پرورش و یا از ارشاد و مراجع مختلف دریافت کرده‌اند در بررسی حقوقی قرار می گیرند و سپس با موسساتی که دارای دامنه‌های گسترده‌ای هستند، مذاکراتی انجام می شود.

منبع دریافت این مطلب :خبرگزاری ایسنا

برگزاری روند اداری امتحانات نهایی دیماه دانش آموزان به صورت الکترونیکی

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از برگزاری روند اداری امتحانات نهایی دی ماه دانش آموزان به صورت الکترونیکی خبر داد.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مشکلاتی در زمینه برگزاری امتحانات نهایی وجود داشت زیرا 6400 حوزه امتحانی داریم و واسطه‌ها در روند امتحانات نهایی زیاد بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس، سامانه الکترونیکی‌ کردن روند امتحانات نهایی را طراحی کردیم که به صورت آزمایشی اجرا شد.

عمادی گفت: برای امتحان دی ماه امسال، روند امتحانات یعنی ارسال سوالات، تصحیح برگه، ثبت نمره و ارسال به سامانه فارغ‌التحصیلان به صورت الکترونیکی خواهد بود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

راه اندازی اتاق اسباب بازی در مدارس از اول بهمن

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، رضوان حکیم زاده به اعلام برنامه وزارت آموزش و پرورش برای راه اندازی اتاق اسباب بازی در مدارس پرداخت و در این باره اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه این برنامه را در برخی از مدارس کشور به صورت پایلوت آغاز می‌کنیم.

وی افزود: به‌روی دستورالعمل مدارس کار و سناریوهایی را طراحی کردیم که به صورت هدفمند کدام موضوع درسی و مهارت ها از طریق بازی آموزش داده شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی اتاق اسباب بازی، صرفا بازی و سرگرمی نیست گفت: هدف این است که از اسباب بازی به عنوان یک بستر مناسب برای آموزش و تربیت در دوران کودکی استفاده شود.

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که آیا از ساعات درسی دانش آموزان برای حضور در اتاق اسباب بازی حذف خواهد شد؟ اظهار کرد: ما قصد داریم همان مفاهیم درسی از طریق بازی آموزش داده می‌شود به عنوان مثال مفهومی در درس علوم از طریق بازی به بچه ها منتقل می‌شود که لزوماً به معنای حذف ساعت یک درس نیست بلکه آموزش به شیوه‌ای مبتنی بر بازی است.

وی درباره خرید تجهیزات و اسباب بازی برای مدارس پایلوت گفت: مدارسی که در طرح آزمایشی قرار می گیرند و تجهیزات و اسباب بازی نیاز دارند را سعی می‌کنیم به لحاظ امکانات تامین کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: هنوز تعداد دقیق مدارس پایلوت مشخص نشده است، ولی پیش‌دبستانی‌ها و مدارس سه پایه اول ابتدایی مشمول اجرای این طرح خواهند بود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

تبدیل مدارس دولتی به هیئت امنایی ممنوع شد

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از دیوان عدالت اداری، شورای عالی آموزش و پرورش پیش از این«آیین‌نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی در مدارس» را تصویب کرده بود که متضمن تبدیل برخی مدارس دولتی به مدارس هیات امنایی و به تبع آن دریافت شهریه از دانش‌آموزان بود. متن بند 3 از ماده 15 این آیین‌نامه که مورد شکایت شاکی قرار گرفته، از این قرار است:

«سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی دستورالعمل‌های اجرایی یا مالی یا اداری و شرایط و استانداردهای مورد نیاز تبدیل مدارس عادی به هیات امنایی وهمچنین شاخص های نظارت، ارزشیابی، آموزشی، پرورشی، پذیرش دانش آموز و سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی و ساختار تشکیلاتی اداری توسعه این مدارس را حداکثر ظرف مدت دو ماه با امضای وزیر ابلاغ نماید.»

این گزارش حاکی است در پی شکایت از این مقرره، هیات عمومی دیوان عدالت اداری به بحث و بررسی در این زمینه پرداخت و در نهایت بند 3 از ماده 15 آیین‌نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی در مدارس و دستورالعمل اجرایی مربوط به آن را با این استدلال ابطال کرد:

"لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش با اصلاحات بعدی آن، متضمن اعطای اختیار به این شورا برای تبدیل مدارس دولتی به مدارس هیات امنایی نمی‌باشد و مضافاً اینکه بند 4 ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری، منصرف از این موضوع است و دریافت شهریه در مدارس دولتی مغایر بند 3 اصل سوم و اصل 30 قانون اساسی است، لذا دستورالعمل مربوطه و بند 3 ماده 15 آیین نامه آن خارج از حدود اختیار و مغایر قانون است"

بر اساس این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، از این پس تبدیل مدارس دولتی به مدارس هیات امنایی غیرقانونی خواهد بود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

سمپادی ها از رشته های مهارتی استقبال نکردند.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل ازخبرگزاری ایسنا، فاطمه مهاجرانی با بیان اینکه مدارس تیزهوشان و استعدادهای درخشان تا پیش از این وارد رشته‌های مهارتی نشده بودند و تنها در رشته های علوم پایه دانش‌آموز تربیت می‌کردند اظهار کرد:‌ امسال برای اولین بار سمپاد مهارتی را دایر کردیم.

وی افزود: رشته گرافیک برای دختران و رشته شبکه برای پسران در استان البرز راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره میزان استقبال از رشته‌های مهارتی در مدارس تیزهوشان گفت: این یک کار نو است که برای اولین بار انجام شده است. باید این کار را آرام و با مطالعات تکمیلی پیش ببریم و با توجه به عقبه‌ای که وجود دارد گام‌های کوچک برداریم. ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و با توجه به نتایج حاصله طرح را اصلاح کرده و توسعه می‌دهیم.

مهاجرانی ادامه داد: البته استقبال از رشته‌های مهارتی در ابتدای امر چندان بالا نبود و به علت نگرش هایی که به رشته‌ها وجود دارد دور از ذهن نبود. تلاش می‌کنیم اشکالات موجود را رفع و این سیاست را بدرستی پیش ببریم.

وی همچنین از اجرای طرحی تحت عنوان «خانه علوم پایه» خبر داد و گفت: این طرح را برای تقویت علوم پایه و رفع نیاز دانش آموزان علاقه مند به علوم پایه تدوین کردیم و بنا داریم تفاهم‌نامه‌ای با چند دانشگاه از جمله شهید بهشتی و علامه طباطبایی منعقد کنیم و از بسترهای لازم برای توسعه ظرفیت‌های علوم پایه استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد: علاوه بر این، المپیادهای جدیدی مانند جغرافیا را نیز به منظور تقویت رشته علوم انسانی در دست انجام داریم.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

تعطیلات زمستانی مدارس امسال اجرا نمی شود.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید محمد بطحائی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح به مراجع مختلفی مرتبط است و به هماهنگی‌های میان بخش‌های مختلف نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این باره یک نظر این بود که طرح در مجلس به تصویب برسد و دیدگاه دیگر این بود که بر اساس اختیارات و قانون شوراهای استان‌ها، تعطیلات زمستانی به تصویب شورای آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شود اما در این صورت این نگرانی به وجود می‌آید که میان شوراهای استان‌ها ناهماهنگی ایجاد شود.

بطحائی با اشاره به اینکه امسال اجرای این طرح منتفی است تاکید کرد: چرا که جدول زمانی ما را به هم می‌زند اما کار کارشناسی آن ادامه می‌یابد.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

فرآیند اجرایی امتحانات نهایی دیماه به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امتحانات

نهایی دی ماهدانش‌آموزان از اول دی‌ماه آغاز می‌شود و سامانه الکترونیکی ارسال و تصحیح امتحانات نهایی را عملیاتی می‌کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی امتحانات داخلی مدارس برعهده مدیریت مدرسه است و به صورت الکترونیکی نیست.

عمادی در خصوص نتیجه امتحانات نیز گفت: یک هفته پس از پایان امتحانات، نتیجه نهایی امتحانات دانش‌آموزان اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: فرایند اجرایی امتحانات نهایی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در هیچ کجا دستی نیست.

تلاش برای اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانش آموزان سمپاد

رییس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش گفت: با رایزنی های صورت گرفته به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانش آموزان سمپاد هستیم . در این طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ دیپلم نظری، می توانند یک دیپلم مهارتی نیز دریافت کنند.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل ازخبرگزاری ایسنا، فاطمه مهاجرانی در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان خوزستان با بیان اینکه تربیت انسان خلاق و جامعه‌پذیر مهمترین وظیفه مدارس سمپاد است، اظهار کرد: معلمان مدارس سمپاد باید به صورت ویژه و اختصاصی دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند تا در راستای غرور زدایی، آموزش تربیت محور و خلاقیت محوری دانش آموزان سمپاد گام بردارند.

وی افزود: موضوع اختصاص نیروی انسانی ویژه به مدارس استعدادهای درخشان به صورت جدی در حال پیگیری است و امیدواریم در سال‌های آتی مشکل چارت نیروی انسانی این مدارس حل شود.

مهاجرانی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه ویژه به جشنواره خوارزمی، خاطرنشان‌کرد: معلمان مدارس سمپاد باید با جدیت در راستای تقویت جشنواره نوجوان خوارزمی به عنوان شاخصه اصلی رویکرد خلاقیت محوری در مدارس گام بردارند.

رییس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کنکور و المپیاد قسمتی از کار ما در مدارس سمپاد است اما همه کار نیست. توجه به رویکردهای تربیتی، آموزش‌های ادبی، علوم انسانی و تاریخ نیز از دیگر اولویت‌های مدارس سمپاد در کشور است.

وی با اشاره به آغاز به‌کار آزمایشی طرح سمپاد مهارتی در استان البرز، توضیح داد: با توجه به نیاز صنایع کشور به نیروی کار متخصص، اولویت کنونی مرکز ترویج مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی از طریق اجرای طرح سمپاد مهارتی در کشور است.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانش آموزان سمپاد هستیم‌. در این طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ دیپلم نظری، می‌توانند یک دیپلم مهارتی نیز دریافت کنند.

مهاجرانی با بیان اینکه رویکردهای نوینی در حوزه مدارس متوسطه سمپاد در حال پیگیری است، خاطرنشان‌کرد: در دوره متوسطه اول، مهارت‌های دست‌ورزی، ارتباط اجتماعی، توجه به محیط زیست، آموزش و تقویت می‌شود. همچنین در دوره متوسطه دوم مهارت همدلی، گفتگو و تفکر نقادانه، آموزش داده می‌شود.

رییس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان دارای جایگاه مهمی در توسعه علمی کشور هستند. مرکز سمپاد از تمام ظرفیت‌های خود در راستای حمایت از این دانش‌آموزان نخبه استفاده می‌کند.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

گسترش طرح «شهاب» در مدرسه

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: به دنبال این طرح هستیم که در برخی مناطق که مدارس استعدادهای درخشان نداریم، برای دانش آموزان تیزهوش کلاس ویژه دایر کنیم.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اظهار کرد: امسال نیز طرح «شهاب»( شناسایی استعدادهای برتر) گسترش یافت و وارد پایه هشتم شد.

وی با بیان اینکه طرح شهاب در دوره متوسطه اول در پی فعالیت‌های پژوهشگری عمیق‌تری اجرا می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر طرح شهاب در 580 منطقه آموزشی در بخشی از پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم اجرا می‌شود.

مهاجرانی اضافه کرد: 4 قطب آموزشی برای آموزش معلمان در طرح شهاب پیش‌بینی کردیم و این طرح با تغییرات کوچک در گویه‌ها و برخی بخش‌ها اجرا می‌شود و طرح شهاب در سال آینده در پایه چهارم تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 125 هزار دانش‌آموز در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند، گفت: در زمینه تعداد دانش‌آموزان استعدادهای درخشان خارج از نُرم نیستیم البته تعداد مدارس در برخی مناطق زیاد است به عنوان مثال در تهران 32 تا 34 مدرسه داریم‌.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه به سمت آموزش‌های ویژه حرکت می‌کنیم، افزود: در بعضی از مناطق، مدارس استعدادهای درخشان نیست و ما را ملزم می‌کند که به سمت آموزش‌های تلفیقی برویم و در بعضی از مناطق، کلاس‌های ویژه حتی برای یک نفر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی محیط غنی و محتوای مورد نیاز برای دانش‌آموزان استعدادهای درخشان در همه مناطق جزو برنامه‌های ما محسوب می‌شود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

جزئیات تاثیر معدل در داوطلبان کنکور تشریح شد

بر اساس تصمیم شورای سنجش و پذیرش، سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به صورت «30 درصد تاثیر مثبت» لحاظ خواهد شد.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، در چهاردهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که عصر دوشنبه در وزارت علوم برگزار شد، مصوب شد که سوابق تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری در سال 1398 با «حداکثر 30 درصد تاثیر مثبت» در نظر گرفته شود.

طبق تصمیم این شورا آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 1398 و در نظام آموزشی جدید (3-3-6) اخذ کرده­ و امتحانات دروس پایه دوازدهم آن‌ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم، سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید 3-3-6) به میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تاثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ ­می‌شود.

همچنین آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 تا 1397 در نظام آموزشی قبلی اخذ کرده‌اند و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم، سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تاثیر مثبت و داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-90 اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی (پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تاثیر مثبت اعمال می‌شود. در مجموع میزان تاثیر سوابق تحصیلی حداکثر 30 درصد است و به صورت تاثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ ­می‌شود.

شورای سنجش و پذیرش اعلام کرد که سایر دیپلمه‌ها (غیر از دیپلمه‌های فوق) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند. همچنین بنا بر تصمیم این شورا در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال 98 به بعد حداقل 85 درصد ظرفیت کل آموزش عالی صرفاً از طریق سوابق تحصیلی و خارج از فرایند کنکور سراسری انجام می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی این مصوبه حداکثر تا یک ماه آینده در سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و جهت تصویب به شورای سنجش و پذیرش ارائه می‌شود. این آیین‌نامه باید قبل از ثبت‌نام کنکور سراسری اطلاع‌رسانی شود و به منظور پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای سال 1399 به بعد در رشته محل‌های با آزمون، میزان و نحوه سوابق تحصیلی، حداکثر ظرف یک ماه توسط کارگروه تهیه و برای تصویب و اعلام به شورای سنجش و پذیرش ارائه شود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

ممنوعیت ثبت نام دوبار قبول شده ها در کنکور، لغو شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بند «ج» دفترچه شماره (1) راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاه ها و موسسات عالی سازمان سنجش آموزش کشور را غیر قانونی دانست و آن را ابطال کرد.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، در گردش‌کار این پرونده آمده است:

شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند (ج) دفترچه شماره 1 راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاه‌ها و موسسات عالی سازمان سنجش آموزش کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«الف) نظر به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تثبیت قاعده تفکیک و استقلال قوای مقننه، مجریه و قضاییه از یکدیگر وضع قانون در عموم مسائل را به شرح دو اصل 58 و 71 به مجلس شورای اسلامی و در حد مقرر در اصل 112 به مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص داده است اطلاق قانون یا تعمیم مطلق وجوه ممیزه آن به مقررات موضوعه سایر واحدهای دولتی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای حقوقی و وجاهت قانونی ندارد، لذا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند توسط سازمان سنجش آموزش کشور در امر توزیع عادلانه فرصت‌ها و بهره‌مندی داوطلبان آزمون سراسری کشور از حق تحصیل، مورد استناد قرار گیرد. لکن بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 با استناد به مصوبه جلسه مورخ 1362/12/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد انقلاب فرهنگی وقت) حق شرکت طیفی از داوطلبان را در این آزمون سلب می‌کند که این ممانعت اساس حقوقی نداشته و استناد به خارج از قانون می‌باشد، لذا بند فوق‌الذکر خلاف قانون اساسی کشور است.

ب) مطابق بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 «افرادی که از سال تحصیلی 1364 ـ1363 به بعد دو نوبت در آزمون‌های ورودی رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه متمرکز (دوره‌های روزانه) پذیرفته شده باشند، حق ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1396 را نخواهد داشت.» عبارت «پذیرفته شده باشند» به منزله «استفاده» حتمی داوطلب از حق آموزش رایگان نیست زیرا ممکن است فرد پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری، بنا به حوادث و شرایط قادر به ثبت‌نام در دانشگاه نباشد (مثلاً به علت عدم موفقیت در اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی تا پایان شهریور ماه سال برگزاری کنکور)، از دانشگاه اخراج گشته و یا از ادامه تحصیل انصراف داده باشد. در چنین مواردی فرد علی‌رغم قبولی در آزمون سراسری، از حق تحصیل با استفاده از امکانات دولتی محروم می‌شود.

ج) اینجانب در آزمون سراسری سال 1386 در رشته فیزیک در مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه در دوره روزانه پذیرفته شده لکن بنا به مشکلات شخصی از ادامه تحصیل منصرف شده و انصراف خود را تسلیم دانشگاه مربوطه کرده و همچنین هزینه استفاده از آموزش رایگان و خسارت ناشی از انصراف از تحصیل را مطابق ضمایم ارسالی پرداخت نموده‌ام. سپس در آزمون سراسری سال 1390 در مقطع کارشناسی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شده و در سال 1394 موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیوتراپی با استفاده از امکانات دولتی شده‌ام. به عبارتی دیگر بنده دو بار در آزمون سراسری در دوره‌های روزانه پذیرفته شده‌ام، لکن در بار اول انصراف داده هزینه مربوطه را پرداخت نموده‌ام و در بار دوم موفق به فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی شده‌ام. حتی در صورت احتساب سنوات تحصیلی بنده در دانشگاه ارومیه (3 سال)، در مجموع 7 سال در دانشگاه دولتی تحصیل نموده‌ام. اینجانب با توجه به بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 را ندارم. این در حالی است که طبق بند «و» دفترچه فوق‌الذکر داوطلبانی که با استفاده از امکانات دولتی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در رشته‌های دکتری عمومی گروه آموزش پزشکی (مقاطع بالاتر) با استفاده از امکانات دولتی و به صورت رایگان مشغول به تحصیل شوند که در این صورت حداقل 11 سال در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل خواهند شد. با توجه به عرایض فوق، بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 مصداق بی‌عدالتی در زمینه ایجاد فرصت برابر تحصیل با استفاده از امکانات دولتی در مقاطع بالاتر بوده و مغایر با ماده 7 لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال 1358 و اصل 30 قانون اساسی و به لحاظ رعایت عدل و قسط برخلاف بند 6 اصل 2 و بند 9 اصل 3 قانون اساسی است.»

متن مقرره مورد اعتراض به قرار زیر است:

«ج) بر اساس مصوبه جلسه مورخ 1362/12/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد انقلاب فرهنگی وقت)، متقاضیانی که از سال تحصیلی 1364 ـ1363 به بعد، دو نوبت در آزمونهای ورودی (دوره‌های روزانه) رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه متمرکز پذیرفته شده باشند، حق ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1396 را نخواهند داشت.»

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان سنجش کشور به موجب لایحه شماره 77857/د ـ1396/9/26 توضیح داده است که:

«مدیر محترم دفتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام:

احتراماً، بازگشت به کلاسه پرونده شماره 596/96 ـ1396/8/20 در خصوص درخواست آقای شاهین جعفرپور به طرفیت سازمان سنجش آموزش کشور با عنوان «ابطال بند (ج) دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور» به استحضار می‌رساند، طبق بند «ج» صفحه 5 دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 متقاضیانی که از سال تحصیلی 1364 ـ1363 به بعد دو نوبت در آزمونهای ورودی (دوره‌های روزانه) رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه متمرکز پذیرفته شده باشند، حق ثبت‌نام در آزمونهای سراسری سال 1396 را نخواهند داشت. تذکر مذکور مصوبه جلسه مورخ 1362/12/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد انقلاب فرهنگی وقت) می‌باشد که از کنکور سراسری سال 1364 تا کنون در کلیه دفترچه‌های راهنمای ثبت‌نام آزمونهای سراسری درج می‌شود. علیهذا شاکی مدعی‌اند این ممانعت اساس حقوقی ندارد و خلاف قانون اساسی است. در پاسخ به اظهارات مشارالیه:

اولاً: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل ابطال نمی‌باشد. ثانیاً: سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان یک دستگاه اجرایی صرفاً مجری مصوبات شورا و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیصلاح می‌باشد و از سال 1364 تا کنون بر اساس مصوبه مارالذکر هر داوطلبی که در کنکور سراسری 2 مرتبه در دوره روزانه پذیرفته شده باشد فارغ از اینکه در کد محل قبولی ثبت‌نام کرده یا نکرده باشد (به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش در دوره روزانه) دیگر حق ثبت‌نام در آزمون سراسری را نخواهد داشت. شایان ذکر است محدودیت مذکور صرفاً برای پذیرش در دوره‌های روزانه لحاظ می‌شود و در خصوص دوره‌های غیرروزانه (شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی) اعمال نمی‌گردد. با عنایت به مراتب فوق‌الذکر و با توجه به اینکه اقدامات این سازمان وفق مقررات بوده است، از ریاست هیات عمومی رد شکایت مطروحه مورد استدعاست.»

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1397/6/13 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

به صراحت الفاظ سطر اول مصوبه مورخ 1362/12/6 ستاد انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی فعلی) ممنوعیت شرکت داوطلبانی که دو بار سابقه قبولی در آزمون را دارند برای شرکت مجدد در آزمون، محدود به داوطلبان سراسری سال 1364 ـ1363 بوده و نهایتاً به شرح ذیل بند 4 به سال تحصیلی 1363 ـ1362 نیز تسری داده شده است. نظر به اینکه با این اوصاف و قید زمانی موصوف، مصوبه در سال‌های تحصیلی بعد حاکمیت و نظارت نداشته است، بنابراین بند (ج) دفترچه آزمون سال تحصیلی 1396 از این جهت که متضمن محدودیت در حق به تحصیل می‌باشد و نیاز به حکم قانونگذار دارد خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص می‌شود و به استناد بند 1 ماده 12 و مواد 88 و 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

جشنواره ملی اسباب بازی فرصتی برای فرمانروایی کودکانه

به گزارشد سایه خورشید بدر، به نقل از گسترش نیوز، حسین ربانی‌غریبی عنوان کرد: در این دوره چند دعوت ویژه از مدیران خواهیم داشت. نخست از مدیران وزارت «صنعت، معدن و تجارت» برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم. ارائه‌ی تسهیلات به فعالان این عرصه، ایجاد فضاهای زیر ساختی و ایجاد زمینه‌هایی برای واردات، چالش‌هایی است که با همکاری این وزارت‌خانه برطرف خواهد شد.

رییس جشنواره ملی اسباب‌بازی دعوت از مدیران دولتی را یکی از برنامه‌های این دوره از جشنواره با اشاره به دعوت از وزارت «کار» در این جشنواره، افزود: همان‌طور که می‌دانید صنعت اسباب‌بازی علاوه بر تاثیرهای روانی و مهارتی بر کودک، نیازمند شناخت مجدد و بازارسازی است. در همین راستا ظرفیت‌هایی در این صنعت وجود دارد که بلاتصدی است و حضور مدیران و آشنایی با آن می‌تواند انگیزه‌هایی برای ورود بیش‌تر به این صنعت ایجاد کند.

او حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیته‌ی این فرهنگ را خواستار شد و افزود: سیاست‌گذاری‌های جدی در این زمینه و دغدغه‌های اقتصادی همچون مسئله‌ی گمرک و تعرفه‌ها و بهره‌گیری از نشست‌های این جشنواره در جهت تدوین سیاست‌های انقباضی و انبساطی دیگر هدف ماست، تا آنجا که بتوانیم همچون حوزه‌ی کتاب با بهره‌مندی از 9 در صد بخشودگی ارزش افزوده بازار این صنعت را رونق ببخشیم.

رییس جشنواره ملی اسباب‌بازی رفع فاصله‌ی میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، بهره‌مندی از نظر منتقدان و آنالیزهایی با نگاه به توسعه‌ی زیرساخت‌ها و توجه نظام توزیع به دغدغه‌ی مخاطبانی که خواستار استفاده از کالای ایرانی‌اند را دیگر هدف‌هایی دانست که چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی دنبال خواهد کرد.

محسن حموله نیز گام بزرگ چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی حذف فروش اجناس وارداتی و تخصصی کردن این جشنواره دانست و به بیان نقش انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: از سال گذشته تاکنون همکاری کانون و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی شکل گرفت. در همین راستا در جشنواره‌ی چهارم از ظرفیت این انجمن در کارهای تخصصی جشنواره استفاده کردیم. در دوره‌های قبل تولیدکنندگان و متخصصان خواستار مشارکت در این جشنواره بودند که این امر در دوره‌ی جدید محقق شده است. با حذف فروش کالاهای وارداتی و برگزاری بخشی برای معرفی تولیدکنندگان، چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از تاریخ 26 تا 30 آبان و با شعار «تمرین زندگی» برگزار خواهد شد.

دبیر این جشنواره اعلام کرد: همچون سال‌های گذشته، کمیته‌ی داوری، آثار را در سه بخش «ایده بازار»، «ثبتی»، «مجوز تولید» بررسی کرده‌اند. کمیته‌ی علمی جشنواره با برگزاری یک همایش در روز نخست، چهار نشست و پنج کارگاه مسائل متنوعی را در حوزه‌ی طراحی و تولید اسباب‌بازی بررسی خواهد کرد. در بخش ترویجی و با مشارکت بیش از 30 نهاد و تولیدکننده نیز قرار است ضمن مشاوره به خانواده‌ها شرایطی برای بازی گروه‌های سنی مختلف در این جشنواره فراهم بیاید.

این سخنران در بخشی دیگر از سخنانش به رونمایی از دو عنوان کتاب اشاره و عنوان کرد: روزهای برگزاری نمایشگاه که هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی است، از دو اثر رونمایی خواهیم کرد. نخست کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی» است. همچنین در این روزها مجموعه پنج جلدی «تئاتر اسباب‌بازی» به مخاطبان معرفی خواهد شد.

حموله ضمن تاکید به حضور گروه «سلامت و هنر» برای چهارمین سال متوالی گفت: این گروه ضمن جمع‌آوری هدایای مردمی، بار دیگر قصد دارد جهت تجهیز اتاق بازی بیمارستان‌های کودک در این نمایشگاه حضور فعالی داشته باشد.

سیدامیر آقایی دبیرکل گروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری در این مراسم حضور داشت، ضمن قدردانی از فعالیت‌های کانون، بسط سرمایه‌های اجتماعی را وظیفه‌ی این نهاد خواند.

او گفت: با تغییر مدیریت کانون، حوزه‌ی عملیاتی این نهاد نیز تغییر کرد. ما همواره کانون را یک منبع می‌دانیم. بنابراین تاکید ما این است که بسط سرمایه‌های اجتماعی باید یکی از اهداف این نهاد قرار بگیرد تا بتوانیم کانون را معیاری برای تمام خانواده‌ها معرفی کنیم.

دبیرکل گروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری بیان کرد: مباحث ترویجی در دوره‌های قبل مطلوب و قابل بحث بود که خوشبختانه در دوره‌ی جدید هم مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد رشد قارچ گونه‌ی مسائل پرورشی و تربیتی و نبود فیلتر برای آن‌ها به آسیب‌هایی منجر شود. بنابراین باید مرجعی مطمئن برای این حوزه وجود داشته باشد تا بتوانیم در مباحث ترویجی مربیانی برای رده‌های مختلف سنی داشته و با تداوم این عملکرد به الگوسازی بپردازیم.

آقایی همچنین از تخصصی شدن جشنواره اسباب‌بازی قدردانی کرد و گفت: تخصصی کردن این جشنواره رویکرد درستی بود، ‌ با توجه به گسست‌های موجود باید توان فنی و عملیاتی تولید کنندگان، طراحان و... را ارتقا بدهیم و برای مدارس و بازی‌سراها نیز نقش هدایت‌گر را به واسطه‌ی این جشنواره ایفا کنیم.

همچنین اسامی و روزهای برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها، سخنرانان و زمان برگزاری مراسم رونمایی از آثار تالیفی حوزه‌ی اسباب‌بازی به زودی اعلام خواهد شد.

در برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی وزارت آموزش و پرورش، ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با کانون همکاری می‌کنند.

جشنواره ملی اسباب بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همه روزه از ساعت 9 تا 19 پذیرای علاقه‌مندان است.

منبع دریافت این مطلب : گسترش نیوز

ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش: حق الزحمه ساعات درسی مکمل مدارس شاهد از طریق آموزش و پرورش پرداخت می شود.

به گزارش سایه خورشید بدر، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا رزاقی  در جمع خبرنگاران گفت: حق‌الزحمه ساعات درسی مکمل مدارس شاهد از طریق آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و خانواده‌ها نباید مبلغی برای تدریس این ساعات اضافی در این مدارس بپردازند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: در دوره ابتدایی ساعات مکمل درسی 2 ساعت و در متوسطه اول و دوم 4 ساعته است.

وی گفت: مدیران و معاونان مدارس شاهد امسال همچنین حق تدریس در کلاس‌های درس مدرسه را ندارند و 6 ساعت تدریس مدیر و معاون که در مدارس عادی وجود دارد در مدارس شاهد اجرا نخواهد شد.

رزاقی افزود: امسال در پایه اول و پایه دهم با رشد دانش آموزان روبرو بودیم، اما در پایه هفتم افزایش نداشته ایم.

وی گفت: سال گذشته 51 درصد دانش آموزان ثبت نامی ما از طریق سهم ایثارگری و 49 درصد از سایر گروه‌های دانش آموزی پذیرش شدند، اما امسال آمار دقیقی از دانش اموزان هنوز نداریم.

رزاقی از اجرای طرح مهارت آموزی در مدارس شاهد خبر داد و افزود: این طرح با رویکرد اشتغالزایی و معرفی مشاغل در مدارس شاهد و درجهت افزایش رویکرد مهارت آموزی از سال ​آینده در مدارس شاهد اجرا می‌شود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری صدا و سیما

لیست مدارس
شیوه های زیر برای ایجاد انگیزه و عادت به مطالعه و کتابخوانی به خانواده ها پیشنهاد می شود:   1- استفاده از شیوه الگویی
ایجاد انگیزه در دانش آموزان چه تاثیری روی یادگیری و رفتار آنها دارد؟ 1- انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص
نقش تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزانازآن جا كه تحصيلات والدين مي تواند نقش مهمي در امر تربيت فرزندان داشته باشند و ...
تغذیه مناسب برای دانش آموزان به مطالعه و یادگیری بهتر کمک می کند و مهم ترین وعده ی غذایی برای دانش آموزان صبحانه است. صبحانه ...
حسادت و چگونگی آن در کودکان حسادت فی نفسه صفت ناپسندی است که چنانچه گریبانگیر فردی شود، او را در تمام عمر از نظر روانی ناراحت
علت های حواسپرتی دانش آموزان و راه های افزایش دقت حواسپرتی دانش آموزان سه منشاء دارد که به شرح زیر است: 1- حواس‌پرتي دروني و
  چه عواملی سبب پرخاشگری کودکان می شود؟   عوامل ژنتیکی
معرفی روش های مفید برای یادگیری بهتر دانش آموزان
زمان دقیق مطالعه واقعیت این است كه هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد ؛ یعنی دقیقا نمی توان مشخص كرد كه در
فواید 10 سبزی پرمصرف: 1- شوید شوید برای سلامتی ما فواید زیادی دارد. از خواص سبزی شوید می توان به کاهش اسپاسم‌های عضلانی کمر
بالا